تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
18

شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو/ واردات قیمت ها را می‌شکند

  • کد خبر : 12235
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو/ واردات قیمت ها را می‌شکند

به گزارش خبرنگار مهر، بازار خودرو که سال ۱۴۰۰ را با فراز و نشیب‌های بسیار طی کرد و در انتها نیز بنا به شرایطی همچون تغییرات نرخ ارز و انتشار اخبار مثبت سیاسی، سال را آرام و نزولی به پایان رساند، با شروع سال ۱۴۰۱ به یکباره دچار هیجانات قیمتی شد. وضعیت در دو ماه نخست […]

به گزارش خبرنگار مهر، بازار خودرو که سال ۱۴۰۰ را با فراز و نشیب‌های بسیار طی کرد و در انتها نیز بنا به شرایطی همچون تغییرات نرخ ارز و انتشار اخبار مثبت سیاسی، سال را آرام و نزولی به پایان رساند، با شروع سال ۱۴۰۱ به یکباره دچار هیجانات قیمتی شد.

وضعیت در دو ماه نخست سال جدید در بازار تا جایی پیش رفت که قیمت‌ها نسبت به اسفند ماه میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و فروشندگان چه در بخش خودروهای نو و چه در بخش خودروهای کارکرده، خودرو را با قیمت‌های دلخواه خود می‌فروختند.

روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه اعلام شد حاکمیت با واردات خودرو موافق است و در نیمه نخست سال، خودروهای خارجی خاصه خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت، وارد بازار ایران خواهند شد.

همین خبر ترمز افزایش قیمت‌ها را کشید و روند قیمتی در بازار نزولی شد. البته آنطور که فعالان بازار می‌گویند خودرو همچنان بسیار گران است اما نسبت به هیجانات ابتدای سال، روند آرام تری را طی می‌کند.

بازار آرام است

در این رابطه سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی ۳ هفته گذشته، بازار خودرو روند آرامی را داشته و با اینکه نوسانات ارزی داشتیم اما قیمت خودرو تقریباً باثبات ماند و افزایش خاصی نداشتیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به نوعی راکد است.

وی ادامه داد: عدم اثرگذاری نرخ ارز روی قیمت خودرو به دلیل این است که همه در بازار منتظر انتشار جزئیات واردات خودرو هستند؛ اگر واردات انجام شود قیمت‌ها به صورت محسوس ریزش می‌کند.

موتمنی گفت: وزیر هم که اعلام کرد تعرفه خودروهای وارداتی پایین خواهد بود همین مساله منجر به شکسته شدن قیمت در بازار خودرو خواهد شد.

۴۵ درصد نیاز بازار بی پاسخ مانده است

وی در مورد وضعیت عرضه خودرو نیز اظهار کرد: اگر وضعیت عرضه بهتر شده بود قطعاً قیمت‌ها پایین می‌آمد اما عرضه پاسخگوی تقاضا نیستم. اگر در سال‌های گذشته عرضه بهتری صورت می‌گرفت امروز فاصله قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰ درصد نمی‌شد و شاید فاصله قیمتی کمتر از ۵ درصد می‌شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نجومی شد و تقریباً به نیاز ۴۵ درصد بازار پاسخی داده نشد.

وی گفت: ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۳۰۳ تا ۳۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۲۰۲ تا ۲۰۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ بین ۱۸۰ تا ۱۸۱ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۲۱۳ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۵ میلیون تومان و سمند ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

خودرو قیمت بازار (مدل ۱۴۰۱)
کوییک اتوماتیک ۳۱۷ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۲۱۳ میلیون تومان
پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) ۲۰۲ تا ۲۰۳ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ (مدل ۹۹) ۱۸۰ تا ۱۸۱ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار ۱۹۲ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک EX ۲۰۱ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای ۲۱۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۹۵ میلیون تومان
۲۰۶ تیپ ۲ ۳۰۳ تا ۳۰۵ میلیون تومان
۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۳۴۵ میلیون تومان
سمند LX، EF۷ ۳۳۲ میلیون تومان
سمند LX ساده ۳۰۰ میلیون تومان
تارا اتوماتیک ۵۹۰ میلیون تومان
پژو پارس ۳۱۵ میلیون تومان
دنا معمولی ۴۰۳ میلیون تومان
سورن پلاس ۳۵۲ میلیون تومان
لینک کوتاه : https://www.uead.ir/?p=12235

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.