تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
13
مهر گزارش می دهد؛

قیمت خودرو یک ماه ۴۰ درصد گران شد؛ قطره چکانی کم شد

  • کد خبر : 12253
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۵۶
قیمت خودرو یک ماه ۴۰ درصد گران شد؛ قطره چکانی کم شد
با ورود به فصل پاییز و جهش یک باره قیمت دلار در بازار آزاد که حتی به مرزهای ۴۴ هزار تومان نیز رسید، خودرو نیز به تناسب با آن با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد؛ به شکلی که قیمت خودرو در بازار آزاد به صورت میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان جهش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با ورود به فصل پاییز و جهش یک باره قیمت دلار در بازار آزاد که حتی به مرزهای ۴۴ هزار تومان نیز رسید، خودرو نیز به تناسب با آن با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد؛ به شکلی که قیمت خودرو در بازار آزاد به صورت میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان جهش کرد.

به اعتقاد کارشناسان، به دلیل تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای، اصلی ترین عامل افزایش قیمت خودرو نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد است؛ در واقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افراد برای حفظ سرمایه خود به خرید خودرو روی آورده اند که به با توجه به عرضه کم و تقاضای بالا، این جریان منجر به تلاطم قیمتی در بازار شده است. (جزئیات بیشتر)

در این بین با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در بازار و ریزش حدود ۲ تا ۳ هزار تومانی طی روزهای گذشته، قیمت خودرو نیز به همان تناسب در بازار آزاد دستخوش تغییر شد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در یک ماه

در این ارتباط سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه نوسانات ارزی تأثیر خود را بر کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو می‌گذارد و موجب نابسامانی بازار و افزایش قیمت خودرو می‌شود، می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک هفته اخیر حدود ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، امروز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۴۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان برقی ۵۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۶۰۷ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۲۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۲۹۸ میلیون تومان، ساینا اس ۳۰۲ میلیون تومان، کوییک آر دنده‌ای ۳۰۵ میلیون تومان و کوییک آر اتوماتیک ۴۱۲ میلیون تومان قیمت خورد.

مؤتمنی با اشاره به خودروهای خارجی وارداتی، معتقد است که در صورت عرضه خودروهای وارداتی به بازار قدم مثبتی در خصوص کاهش قیمت‌ها برداشته خواهد شد، ولی هنوز تعرفه‌ها مشخص نشده است.

عرضه خودرو در بورس باید مستمر باشد

از سویی دیگر عرضه کم خودرو یکی از مشکلات اساسی در بازار خودرو محسوب می‌شود و وزارت صمت نیز تلاش دارد با عرضه خودرو در بورس کالا به نوعی این خلأ را پر کند؛ موتمنی در این ارتباط ضمن اشاره به اینکه عرضه فعلی پاسخگوی نیاز بازار نیست، مشکل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار محدودیت عرضه می‌داند و می‌گوید: به عنوان مثال خودرویی که در بورس عرضه می‌شود اگر روزانه عرضه شود مشکلی ایجاد نمی‌شود، ولی وقتی ۱۰ روز خودرو عرضه می‌کنند سپس به مدت یک‌ماه عرضه نمی‌شود، تأثیر خود را بر بازار می‌گذارد.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار آزاد آمده است؛ البته باید اشاره شود که این قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های متوسط اعلامی از سوی فروشندگان جمع آوری شده و ممکن است در مناطق مختلف، قیمت‌های متفاوتی اعلام شود.

خودرو ۱۹ دی ماه
سمند LX ۴۲۰ میلیون تومان
پژو پارس LX ۵۱۰ میلیون تومان
پژو پارس xuvp سال ۴۶۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۴۵۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹) ۴۸۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۴۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان برقی ۵۶۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۶۰۷ میلیون تومان
رانا پلاس ۴۴۵ میلیون تومان
دنا معمولی ۵۷۰ میلیون تومان
دنا پلاس توربو ۶ دنده‌ ۶۷۵ میلیون تومان
تارا دستی ۶۰۰ میلیون تومان
هایما S۵ یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان
هایما S۷ یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان
سورن پلاس ۴۸۵ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۲۷۵ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۲۶۵ میلیون تومان
ساینا S ۳۰۲ میلیون تومان
تیبا صندوق دار ۲۹۴ میلیون تومان
تیبا ۲ ۲۹۸ میلیون تومان
کوییک آر دنده‌ای ۳۰۵ میلیون تومان
کوییک اتوماتیک پلاس ۴۱۲ میلیون تومان
شاهین ۵۱۰ میلیون تومان
لینک کوتاه : https://www.uead.ir/?p=12253

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.