کامیون بنز ۱۹۳۰ ایرانخودرو دیزل که در دو نسخه باری و کمپرسی عرضه میشود در حقیقت همان نسخه آپدیت شده کامیون مشهور ۱۹۲۴ است که …

کامیون بنز ۱۹۳۰ ایرانخودرو دیزل که در دو نسخه باری و کمپرسی عرضه میشود در حقیقت همان نسخه آپدیت شده کامیون مشهور ۱۹۲۴ است که با تغییرات اساسی در قوای محرکه و آپشن ها روانه بازار میشود. در این مطلب نگاهی به این کامیون نارنجی خواهیم انداخت. در روز ۱۷ بهمن بنز ۱۹۳۰ باری شرکت ایران خودرو دیزل در تالار خودرو عرضه می شود. در این روز ۷۰ دستگاه کامیون بنز کمپرسی Lk۱۹۳۰ به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان و تحویل ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ در تالار خودرو عرضه می شود.
ملزومات استاندارد تولید در خودروهای تجاری از یکسو و میزان علاقه وافر مشتریان به کامیون ۱۹۲۴ باعث شد تا ایرانخودرو دیزل به سراغ ساخت نسخه آپدیت شده این کامیون مشهور با نام ۱۹۳۰ برود. این کامیون که با تجهیزاتی ازجمله رادار خطخوان، ترمز اضطراری و البته قوای محرکه جدیدتر عرضه خواهد شد، بهعنوان یک رقیب جدی برای بازار کامیونهای باری و کمپرسی در ایران بهحساب میآید. با توجه به توان تولید و تیراژ بالای ایرانخودرو دیزل احتمالاً قیمت این محصول بسیار رقابتی خواهد بود و این یعنی رقبا این خودرو باید در مقابل این پیرمرد تازهنفس احساس خطر کنند که سالهاست بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
کامیون ۱۹۲۴ بنز به یک موتور ۱۱٫۶ لیتری دیزلی مجهز بود که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و با گیربکسهای ۶ و ۸ دنده دستی به بازار عرضه میشد اما نسخه آپدیت شده آن یعنی ۱۹۳۰ از موتور ۱۱۵۸۰ سیسی ۶ سیلندر خطی بهره میبرد که خروجی آن ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است و گیربکس آن نیز یک مدل مدرنتر از ۶ سرعتههای برند ZF است. افزایش ۶۰ اسب بخاری و ۵۰ نیوتن متری این خودرو نسبت به نسخه قبل در کنار بهرهگیری از سیستمهای فنی مدرنتر را میتوان ازجمله پیشرفتهای فنی آن بهحساب آورد.
سیستم سوخترسانی ۱۹۳۰ نیز انژکتوری و دیزلی با تجهیزاتی نظیر توربو شارژ،اینتر کولر،سیستم SCR ، کامان ریل است. که در مدل قدیمی سیستم تزریق مستقیم استفاده میکرد.
کامیون ۱۹۲۴ معرف ازنظر GVW با نسخه جدید یعنی ۱۹۳۰ تفاوتی ندارد و هر دو کامیون ۱۹ تن هستند اما ابعاد و اوزان در این دو نسخه تفاوت کرده است. کامیون ۱۹۳۰ کمی بیش از ۸٫۵ متر طول دارد و فاصله محوری آن ۵٫۲ متر است. وزن بار مجاز بر روی محور جلو ۷ تن و محور عقب ۱۳ تن است. اختلاف وزن ناخالص ۶٫۶۷ تن(باری) و ۶٫۵ تن(کمپرسی) تا ۱۹ تن ناخالص باعث میشود که توان باربری آن نسبت به نسل قبلی تا حدودی افزایش پیدا کند.
سیستم تعلیق بنز ۱۹۲۴ باری در محور جلو فنرهای تخت و در محور عقب فنرهای تخت با سیستم بادی است درحالیکه کامیون بنز جدید در محور جلو فنر تخت با کمکفنر هیدرولیک و در محور عقب نیز فنر تخت استفاده میکند
کامیون باری و کمپرسی ۱۹۳۰ بنز ایرانخودرو دیزل به دلیل ملزومات استانداری به سیستمهای مدرن و بهروزی مجهز شده است. سیستمهایی از قبیل رادار خروج از خط، کولر و بخاری درجا، گرمکن صندلی راننده، چراغ روشنایی در روز، مهشکن جلو و عقب، قفل عرضی دیفرانسیل، سیستم ترمز مجهز به رطوبتگیر و در تیپ کمپرسی نیز PTO بهصورت فابریک بر روی ماشین نصبشده است.
این خودرو قرار است روز چهارشنبه ۱۷بهمن توسط شرکت ایرانخودرو دیزل در بورس کالا عرضه شود./ عصرخودرو