رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل گفت: هر کس با معیشت مردم بازی کند باید طبق قانون با سختترین مجازات مواجه شود. اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز میفروخت آن را هم نمیتواند بفروشد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروتهران گفت: مشکل قطعی سامانه ثبت سفارش به برج چهار بر میگردد. وقتی ورودی خودرو بسته میشود، تبعاتش گریبانگیر بازار میشود؛ سپس آنهایی که ماشین دارند ماشینها را نمیفروشند و تب تند قیمتگذاریها آغاز میشود. اکنون در برخی مدلها قیمتها تا ۱۲۰ میلیون بیشتر شده است.
وی در واکنش به سخنان علی آبادی درباره افزایش واردات خودرو در سال ۹۶ گفت: ورودی خودرو مشخص است، وقتی که گفته میشود نسبت به سال ۹۵ بیشتر خودرو وارد کردیم پس مشخص است چه کسانی خودرو را وارد کردند و چه کسانی خودرو را انبار کردند و چه کسانی ماشین را در این بازار میفروشند و سود به جیب چه کسانی میرود واردکننده طبق قانون باید برای هر خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد سود ببرد نه سود ۲۰۰ درصدی، باید بررسی شود.
موتمنی تصریح کرد: این آقایان و شرکتهای رسمی که مشکل نداشتند، چرا ماشینهایی را که وارد کردند به بازار عرضه نکردند؟ چرا از تیر تا آبان در سه تا چهار مرحله افزایش قیمت دادند؟ در پی افزایش قیمتها، مصرف کننده ضرر میکند، این منافع به جیب چه کسانی میرود؟ برخی میگویند نمایشگاه دار میتواند دو تا نگه دارد سه تا نگه دارد چهار تا نگه دارد. تازه باید ماشین را پلاک شده نگه دارد، اما وقتی ورودی یک کالا را میبندیم قیمت این کالا خود به خود افزایش پیدا میکند، آنهایی که در انبارهایشان خودرو را نگه میدارند و دانه دانه آن را به فروش میرسانند، سودجویان اصلی این ماجرا هستند.
هر کس با معیشت مردم بازی کند باید طبق قانون با سختترین مجازات مواجه شود.
هر کس با معیشت مردم بازی کند باید طبق قانون با سختترین مجازات مواجه شود.
وی افزود: خودرو یک کالای مصرفی است و هر کس با معیشت مردم بازی کند باید طبق قانون با سختترین مجازات مواجه شود. ما بگوییم قیمتها بالا رفته و پولدارها سوار میشوند حرف کاملا غیرمنطقی است. چرا یک خودرو در بازار ۱۱۰ میلیون افزایش قیمت پیدا میکند و این افزایش قیمت در جیب چه کسی میرود؟ یک پشت پرده پرقدرتی وجود دارد که این مسائل اتفاق میافتد.
موتمنی با اشاره به نیاز به کالاهای مصرفی در همه جای دنیا گفت: در دنیا دو کالا مصرفی است؛ مسکن و خودرو. هر شهروند یک مسکن و یک خودرو میخواهد این خودرو در دو سال گذشته جایگاه خود را پیدا کرده است و کسی که نیاز داشت میخرید و بازار به گونهای نبود که کسی کالا را احتکار کند و چند وقت دیگر بفروشد.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروتهران با انتقاد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو گفت: با بستن غیرکارشناسانه یک شبه سامانه ثبت سفارش خودرو، این کالا به کالای سرمایهای تبدیل شد و یک عده هم از این گران شدن سو استفاده کنند. خودرو تنهایی کالایی است که قاچاق نمیشود و باید از گمرک ترخیص میشود و به شماره گذاری میرود و آن جا تمام مشخصات خودرو ارزیابی شده سپس شماره میشود.
خودرو تنهایی کالایی است که قاچاق نمیشود و باید از گمرک ترخیص میشود و به شماره گذاری میرود و آن جا تمام مشخصات خودرو ارزیابی شده سپس شماره میشود.
خودرو تنهایی کالایی است که قاچاق نمیشود و باید از گمرک ترخیص میشود و به شماره گذاری میرود و آن جا تمام مشخصات خودرو ارزیابی شده سپس شماره میشود.
وی افزود: به عنوان مثال کیا اپتیما را از ۱۴۰ میلیون به ۲۲۰ میلیون رساندند و خودرو را نگه داشتند تا گران بفروشند آیا کسی به آن خبر داده بود که خودرو را نگه دار تا گران شود؟ و این کار باعث زیرسوال بردن بازار میشود. بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی در قیمت خودروی داخلی هم اثر میگذارد و باعث میشود تولیدکنندگان داخلی هم از این مساله سواستفاده کنند.
بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی در قیمت خودروی داخلی هم اثر میگذارد و باعث میشود تولیدکنندگان داخلی هم از این مساله سواستفاده کنند.
بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی در قیمت خودروی داخلی هم اثر میگذارد و باعث میشود تولیدکنندگان داخلی هم از این مساله سواستفاده کنند.
وی با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان داخلی دوباره بانک مرکزی را دور زدند. قرار بود بالاتر از ۱۸ درصد سودی پرداخت نکنند اینها دو طرحی گذاشتند به نام طرحهای خدمت ۲۴ درصد سود میدهند و این هم باعث ضرر کردن دوباره تولید میشود و طرح دیگر به نام سرمایه گذاری که ۲۷ درصد خودرو را تحویل بگیری و اگر خودرو تحویل نشود ۲۴ درصد سود پرداخت میکند و این هم شگرد جدیدی است برای ایران خودرو که بانک مرکزی را دور میزند.
کاهش قدرت خرید مردم عامل رکود شدید بازار
موتمنی با انتقاد از رکود شدید بازار خودرو تشریح کرد: رکود بازار در صنف ما بیشتر شده است هر خودرو یک قیمت جهانی دارد مثلا سورنتو که در بازار جهانی ۲۶ هزار دلار است، ولی در این بازار ۳۳۰ میلیون است و این خودرو اگر سه یا چهار برابر بازار جهانی باشد خریدار از رفتن به سمتش منصرف میشود. حتی اگر با تعرفه بالایی هم حساب کنیم قیمتها به این میزان نیست و این افزایش قیمتهای بیحساب باعث شده است بازار نمایشگاه داران بیشتر از قبل کساد شود اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز میفروخت آن را هم نمیتواند بفروشد.
موتمنی با انتقاد از رکود شدید بازار خودرو تشریح کرد: رکود بازار در صنف ما بیشتر شده است هر خودرو یک قیمت جهانی دارد مثلا سورنتو که در بازار جهانی ۲۶ هزار دلار است، ولی در این بازار ۳۳۰ میلیون است و این خودرو اگر سه یا چهار برابر بازار جهانی باشد خریدار از رفتن به سمتش منصرف میشود. حتی اگر با تعرفه بالایی هم حساب کنیم قیمتها به این میزان نیست و این افزایش قیمتهای بیحساب باعث شده است بازار نمایشگاه داران بیشتر از قبل کساد شود اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز میفروخت آن را هم نمیتواند بفروشد.
افزایش قیمتهای بیحساب باعث شده است بازار نمایشگاه داران بیشتر از قبل کساد شود اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز میفروخت آن را هم نمیتواند بفروشد.
افزایش قیمتهای بیحساب باعث شده است بازار نمایشگاه داران بیشتر از قبل کساد شود اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز میفروخت آن را هم نمیتواند بفروشد.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروتهران در پایان گفت: فقط شرکتهایی که خودرو را دپو و احتکار کردهاند سود میبرند. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی حباب است و به طور قطع پایین میآید، ولی باید افرادی که در این قضیه سود کلان بردند بازخواست شوند.