تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
18
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران:

بازار خودرو بازاري با کمترين ميزان معامله/ورود خودرو به کشور به شرط تعرفه‌ پايين به نفع بازار و مصرف‌کنندگان خواهد بود

  • کد خبر : 12239
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۶
بازار خودرو بازاري با کمترين ميزان معامله/ورود خودرو به کشور به شرط تعرفه‌ پايين به نفع بازار و مصرف‌کنندگان خواهد بود
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌‎داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: بازار خودرو اکنون بازاري با کمترين ميزان معامله است. همه خريداران دست نگه داشته اند تا بلکه قيمت ها کاهشي شود يا با بحث واردات خودرو دستخوش تغييراتي شود.

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‎‎داران و فروشندگان خودرو تهران در اين باره گفت: اکنون در بازار خودرو هيچ جنب و جوشي ديده نمي شود. مي توان گفت بازار به خواب رفته از طرفي قدرت خريد مردم کاهش يافته و همين طور روشن نشدن جزئيات واردات خودرو و به نتيجه نرسيدن موضوع برجام سبب شده مشتريان هميشگي بازار، منتظر روشن شدن اين موضوعات به ويژه واردات خودرو باشند. اما در روزهاي اخير که قيمت دلار در بازار آزاد در حال افزايش است احتمال اين وجود دارد که خودرو در بازار گران تر شود.

وي با اشاره به بحث واردات خودرو ادامه داد: واردات خودرو هنوز جزئيات مشخصي ندارد هيچ کس نمي داند خودروهاي وارداتي با چه شرايطي وارد بازار خواهند شد و اينکه با ورود آنها به بازار سرنوشت قيمت خودروهاي داخلي چقدر تغيير مي کند هنوز مشخص نيست. ما نمي دانيم خودروهاي خارجي با چه قيمتي در نهايت به دست خريدار خواهد رسيد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: اگر ورود خودروها به کشور با تعرفه پايين اتفاق بيفتد در اين صورت به نفع بازار و مصرف کنندگان خواهد بود.

وي بيان کرد: برخي کارشناسان معتقدند اگر خودرو با تعرفه صفر وارد شود قطعا روي کاهش قيمت ها تاثير گذار خواهد بود و قيمت ها تا حدودي شکسته خواهد شد. دولت اگر تصميم بگيرد خودرو اقتصادي وارد کند در اين صورت واردات خودرو بر قيمت خودروهاي داخلي اثر گذار است. به عنوان مثال اگر خودروي ۱۰ هزار دلاري را با هزينه تمام شده ۱۳ هزار دلاري و دلار ۳۰ هزار توماني در بازار بفروشيم قيمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ ميليون توماني آن مي تواند تاثير بسزايي در کاهش قيمت خودروهاي داخلي داشته باشد.

موتمني در خصوص مطرح شدن واردات خودرو با تعرفه صفر از سوي برخي کارشناسان در مقطع فعلي، تصريحکرد: حتي مطرح شدن اين موضوع ميتواند همين امروز قيمت ها را تا اندازه زيادي بشکند. اما در شرايط فعلي نمي توان اظهار نظري در مورد کاهش يا افزايش قيمت ها داشته باشيم.

وي در پاسخ به اين سئوال که علت اختلاف قيمت خودرو کارخانه با بازار چه عاملي است، گفت: دليل عمده مي تواند اين موضوع باشد که خودرو به اندازه نياز وارد بازار نمي شود و جوابگوي تقاضا نيست همين محدوديت توليد باعث شده فاصله قيمتي بسياري را بين کارخانه تا بازار شاهد باشيم. اگر نياز بازار سنجيده شود و خودرو به اندازه لازم توليد شود اين کالا جايگاه مصرفي پيدا مي کند.

موتمني در پاسخ به اين سوال که اکنون زمان مناسبي براي خريد خودرو است؟ گفت: اگر با اين ديد که خودرو يک کالاي مصرفي است و براي مصرف روزمره قرار است مورد استفاده قرار گيرد خيلي تفاوتي ندارد و در هر شرايط که احساس نياز داشته باشيم خودرو را خريداري مي کنيم. اما اگر بخواهيم با ديد سرمايه گذاري و سوددهي آن را بخريم شرايط فرق دارد و مواردي چون نرخ دلار و بحث واردات در آن نقش دارد و سرمايه گذار هم صبر مي کند تا در يک شرايط مناسب تري اقدام به خريد کند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران به خريداران خودرو توصيه کرد و گفت: مردم توجه داشته باشند که براي خريد خودرو حتما به واحدهاي صنفي معتبر که داراي پروانه کسب هستند مراجعه کنند در اين صورت اگر مشکلي هم به وجود بيايد قابل حل است؛ اما اگر به فروشندگان غير مجاز مراجعه شود يا فريب تبليغات فضاي مجازي را بخورند که با چند ميليون ارزان تر خودرويي را بخرند قطعا ضرر مي کنند و سرمايه خود را از دست مي دهند.

لینک کوتاه : https://www.uead.ir/?p=12239
  • نویسنده : خبرنگار اتحادیه خودرو
  • ارسال توسط :
  • منبع : اتاق اصناف تهران
  • 297 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.