به گزارش پایگاه خبری «اتحادیه خودرو»، این مقررات از اول ژوئیه سال ۲۰۲۶ لازمالاجرا خواهد بود و هدف آن جلوگیری از آتشسوزی و انفجار باتری خودرو ها پس از بروز ناپایداری حرارتی داخلی یا Internal Runaway است.
نسخه جدید این استاندارد اجباری به نام GB 38031-2025 در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۵ منتشر شد. مهمترین تغییر این قانون در آخرین آپدیت، الزام باتری ها برای پاس کردن تست انتشار حرارتی است. طبق این استاندارد، باتری ها نباید در حین وقوع ناپایداری حرارتی دچار آتشسوزی یا انفجار شوند و دود تولید شده نباید به سرنشینان خودرو آسیب برساند، در نسخه قبلی فقط ارسال هشدار قبل از وقوع حادثه الزامی بود.
برای پاس کردن این استاندارد، شرکت ها باید چند تست جدید را پشت سر بگذارند که شامل موارد زیر میشود:
۱٫ تست ضربه از زیر باتری است که مقاومت آن را بررسی میکند.
۲٫ تست ۳۰۰ چرخه شارژ سریع که پس از آن باتری باید در تست اتصال کوتاه دچار آتشسوزی یا انفجار نشود.
هرچند این مقررات هنوز اجرایی نشدهاند اما کمپانی CATL اعلام کرده که با موفقیت تمام تست ها را گذرانده و با استاندارد جدید مطابقت کامل دارد.
در تاریخ ۲۹ آوریل سال جاری شرکت CATL رسماً اعلام کرد که موفق به دریافت ۲ گواهی مربوط به استاندارد جدید GB 38031-2025 مربوط به باتری خودرو های الکتریکی شده است. این تست ها هم بر روی سلول ها باتری و هم پک های باتری انجام شدهاند و در نتیجه CATL اولین شرکتی است که این استاندارد جدید را رعایت میکند.
گزارش تست ها توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین یا به اختصار CATARC انجام شده که یک نهاد معتبر صدور مجوز و گواهینامه است.
این مرکز همچنین مسئول انجام آزمایشات ایمنی و تصادف C-NCAP در چین است. نمایندگانی از دپارتمان سیستم های انرژی چین و مرکز تست و تأیید CATL هم در مراسم اعطای گواهی حضور داشتند.
کمپانی CATL در فوریه سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که بیشتر از ۱۸ میلیون خودرو در سراسر جهان از باتری های ساخت این شرکت استفاده میکنند. باتری Qilin توسط برند هایی مثل Aito ، Zeekr ، Li Auto ، Xiaomi ، Neta ، Avatr ، Lotus و دیگر خودروسازان شناخته شده استفاده میشود.
دانلود با کیفیت